Missie en visie van onze school
In het koersplan van Panta Rhei staan de volgende drie kernwaarden beschreven: vertrouwen, verbondenheid en verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden bepalen op de Telescoop ons onderwijsaanbod en hoe wij omgaan met leerlingen, ouders, personeelsleden en alle andere betrokkenen.
Vertrouwen
Binnen de Telescoop hechten wij waarde aan de kernwaarde vertrouwen, waarbij we de leerlingen de ruimte geven om hun autonomie te versterken zodat zij in de zone van naaste ontwikkeling uitgedaagd worden. Een van de uitgangspunten van het onderwijs is dat ieder kind uniek is in zijn of haar ontwikkeling. Wij geven de leerling inzicht in en daardoor eigenaarschap over het eigen leerproces zodat de leerling weet waar hij of zij staat en welke doelen vervolgens behaald moeten worden. Wij kiezen ervoor als school om ontwikkelgesprekken (kind, ouder(s), leerkracht) te voeren. De leerling presenteert voornamelijk vanaf groep 5 tijdens dit gesprek de ontwikkeling aan de ouder(s) met ondersteuning van de leerkracht.
Verbondenheid.
Op de Telescoop mag iedereen zichzelf zijn. Wij hebben respect voor gevoelens, meningen en eigenheid van anderen. Deze zijn zichtbaar in onze schoolbrede ‘Gouden regels’:
- Ik ben aardig voor anderen.
- Ik zorg goed voor alle spullen.
- Ik ben rustig in de school.
Verantwoordelijkheid
Ieder kind maakt deel uit van de omgeving en de gebeurtenissen in de wereld om hem/haar heen. Op de Telescoop komt dit terug in Orka-lessen waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt gestimuleerd. Ook is er aandacht voor burgerschapsvorming. Vanaf groep 6 is er structureel aandacht voor mediawijsheid, waarin leerlingen les krijgen over de invloed en gevolgen van media.
Visie op groepsdoorbroken onderwijs
Op de Telescoop geven wij binnen de groepen 1 t/m 8 bewust vorm aan groepsdoorbroken onderwijs. Door leerlingen niet uitsluitend binnen hun eigen groep te laten leren, creëren we meer ruimte voor differentiatie. Dit stelt ons in staat om beter aan te sluiten bij wat elk kind nodig heeft – of dat nu extra instructie, herhaling of juist verdieping is. Op deze manier verhogen we niet alleen de betrokkenheid, maar ook de leeropbrengsten.
Groepsdoorbroken onderwijs versterkt daarnaast het sociale aspect van leren. Leerlingen ontmoeten meer leeftijdsgenoten en verschillende leerkrachten, wat hun sociale vaardigheden en weerbaarheid ten goede komt. Ze leren flexibel samenwerken in diverse samenstellingen, wat goed aansluit bij de vaardigheden die ze in de toekomst nodig hebben.
In de bovenbouw (groepen 7 en 8) wordt het groepsdoorbroken onderwijs verdiept, waardoor een andere organisatievorm nodig is. Dat noemen we een unit. Binnen deze unit werken leerlingen in een gedifferentieerde leeromgeving. Ze zitten niet de hele dag op een vaste plek in hun stamgroep, maar bewegen tussen de instructielokalen en het leerplein – afhankelijk van hun taak en behoefte. Er zijn instructielokalen voor gerichte uitleg, samenwerkingsplekken voor groepswerk en stilteplekken voor zelfstandig, geconcentreerd leren op het leerplein. Leerlingen in de bovenbouw nemen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Onze vorm van onderwijs ondersteunt deze zelfstandigheid en bereidt hen goed voor op het voortgezet onderwijs.
Ook voor leerkrachten biedt groepsdoorbroken onderwijs duidelijke voordelen. Het delen van verantwoordelijkheden en het gezamenlijk begeleiden van leerlingen stimuleert samenwerking, afstemming en professionele groei. Samen kunnen we doelgerichter werken, de lat hoog leggen en het onderwijs continu verbeteren.
Met groepsdoorbroken onderwijs – in de onderbouw, middenbouw én als unitonderwijs in de bovenbouw – creëren we een krachtige en flexibele leeromgeving waarin elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen: cognitief, sociaal én persoonlijk.
Opbouw groepsdoorbroken onderwijs:
- Groep 1-2: Groepsdooorbroken spelen
- Groep 3: Groepsdoorbroken spelen - lezen/spelling
- Groep 4: Lezen - spelling - nieuwsbegrip
- Groep 5 en 6 Spelling - nieuwsbegrip - Telescooptijd
- Groep 7 en 8 Spelling - nieuwsbegrip - rekenen - Engels - Telescooptijd - creatief/muziek