Rooms-katholiek
Op de Telescoop wordt gewerkt vanuit een rooms-katholieke grondslag. Kinderen worden uitgedaagd om aan de hand van eigentijdse verhalen en Bijbelverhalen na te denken over levensbeschouwelijke thema’s. Daarnaast besteden we aandacht aan katholieke feestdagen en geven we samen invulling aan de vieringen van Kerst en Pasen in de kerk (Parochie Verrezen Christus). Driemaal per week besteden we aandacht aan het katholieke geloof doormiddel van de methode Trefwoord.
Leerlingen uit groep 4 krijgen de mogelijkheid om hun Eerste Heilige Communie te doen in de Parochie Verrezen Christus. De voorbereiding vindt plaats op school en wordt begeleid door Marijke van Blokland, onze oud-collega die nauw betrokken is bij deze parochie. Wij zijn de enige school in Voorburg die deze begeleiding op school aanbiedt.
Profiel Wetenschap en Techniek
Kindcentrum de Telescoop heeft als schoolprofiel Wetenschap en Techniek (W&T). Dit betekent dat wij thematisch en toekomstgericht onderwijs aanbieden, waarbij leerlingen nieuwsgierigheid ontwikkelen en een onderzoekende houding aannemen. We halen de wereld van buiten naar binnen. Ons onderwijs richt zich op 21e-eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken, probleemoplossend vermogen en digitale geletterdheid.
In de onderbouw werken de kleuters met groeibewust kleuteronderwijs. Middels het spelend leren wordt een beredeneerd aanbod (regulier en thematisch) vormgegeven. Hierbij krijgen de leerlingen binnen de thema’s de ruimte om aan te geven wat zij willen leren, beleven en maken. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen in de onderbouw zich vanuit de zone van naaste ontwikkeling verder kunnen ontwikkelen. Dit kunnen zij o.a. doen tijdens het spel en door de wereld om hen heen te onderzoeken, waarbij de thema's zodanig vormgeven zijn, dat leerlingen tot ontwikkeling komen in hun spel in de hoeken (dit kan binnen vrij spel of begeleidend spel).
In groep 3 t/m 8 bestaat ons onderwijsaanbod uit een ochtendprogramma en een middagprogramma.
In de ochtend besteden wij aandacht aan de basisvakken (o.a. rekenen, taal, spelling) volgens Expliciete Directe Instructie (EDI): de leerkracht begeleidt de leerlingen stapsgewijs, stelt doelen en controleert begrip. In de middag werken wij thematisch, dit noemen we Telescooptijd. De vakken rond wereldoriëntatie, kunst en &cultuur en het trainen van 21e-eeuwse vaardigheden staan centraal.
Hierbij zijn onderzoekend en ontwerpend leren (O&O) leidende activiteiten. Leerlingen krijgen meer eigenaarschap over hun leerproces, waarbij de leerkracht meer een coachende rol heeft.
Jaarlijks hebben we op de Telescoop een techniekweek, waarin de hele week schoolbreed aan een thema wordt gewerkt waarin onderzoekend en ontwerpend leren centraal staan. Daarbij zoeken we de verbinding tussen de onderbouw- en bovenbouwgroepen en werken de leerlingen in maatjes (bijvoorbeeld een leerling uit groep 8 en een leerling uit groep 4). Alles wat de leerlingen geleerd hebben wordt aan het einde van de techniekweek gepresenteerd aan de ouders.
De thema’s worden per bouw geopend op de theatertrap en op uiteenlopende manieren afgesloten. Twee keer per jaar worden ouders uitgenodigd om de presentaties van de onderzoeken te komen bekijken. Ouders spelen ook een belangrijke rol bij de inrichting van het thematisch onderwijs. Regelmatig vinden er gastlessen plaats die passend zijn bij een thema. Ook werken wij samen met de stichting Iedereen een meester, die regelmatig gastlessen verzorgen. We zijn erg dankbaar dat wij hierdoor ons onderwijsaanbod kunnen verrijken en de wereld van buiten naar binnen kunnen halen.
In de Telescooptijd heeft ICT een belangrijke plek verworven, waarbij leerlingen ter voorbereiding op de samenleving van de toekomst vaardig worden in de vier componenten van digitale geletterdheid:
- ICT-basisvaardigheden;
- Informatievaardigheden;
- Computational thinking (praktisch en creatief inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen);
- Mediawijsheid.
In groep 4 t/m 8 werken de kinderen met Chromebooks via Basispoort. ’s Ochtends verwerken zij de lesstof bewust op papier, omdat dit het leerproces bevordert en schermtijd beperkt. Chromebooks worden alleen ingezet voor extra oefening. In de middag ondersteunen ze bij het thematisch werken en onderzoekend en ontwerpend leren.